ASSEMBLEA DE LA PLATAFORMA EDUCATIVA
MURO
Dijous 7
de març de 2013
Lloc:
antic mercat cobert (local 3a edat) de Muro
Hora
d'inici: 20,10h Hora de finalització: 22,30h
Assistents:
un centenar de persones (professors, pares, alumnes, exalumnes, gent
interessada...)
ORDRE
DEL DIA
- Constitució de la plataforma i de l'assemblea.
- De què parlem quan parlem de la LOMCE? (Josep À. Revert)
- Torn obert de paraules
- La llei de símbols i el decret de convivència (Miquel Seguí)
- Lectura i aprovació del manifest de l'assemblea.
- Les retallades a la universitat (Jaume Ramon Perelló)
- Conclusió: comiat i noves accions
- Torn obert de paraules
1. CONSTITUCIÓ DE LA PLATAFORMA I DE L'ASSEMBLEA.
|
Roberto Justo presenta la Plataforma (nascuda a
partir de l'acord pres en l'assemblea del 28N a l'IES Albuhaira),
els seus objectius i els diferents punts que es tractaran en
l'assemblea d'avui.
|
2. DE QUÈ PARLEM QUAN PARLEM DE LA LOMCE?
|
JOSEP À.REVERT, professor de l'IES
Albuhaira, fa una clarificadora presentació sobre la LOMCE, els
seus articles, els objectius...
En trenta anys hen tengut set lleis
educatives. Revert, tot i estar d'acord que cal una reflexió
sobre educació, es demana si era necessària una nova llei.
A més, la LOMCE ha creat malestar en
tots els sectors i no compta amb els avals dels àmbits
científics, tot i que sí que té el suport de la FAES i de la
Conferència Episcopal.
Es nota que és una llei
per acontentar els mercats ja que més que qualitat cerca i
fomenta la competitivitat, en tant que estableix un sistema
de revàlides i deixa en l'aire com incidiran els resultats en la
revisió del sistema. Revert explica detalladament en què
consistiran aquestes revàlides i destaca que se'n farà una de
caire orientatiu a 2n de primària per tal de detectar “problemes”
en els alumnes. Però, per què no “necessitats”? No es revisa
en cap cas el sistema educatiu i només s'incideix en l'alumnat,
de manera que s'augmenta la segregació i s'estableixen rànquings
de centres: els que obtenguin millors resultats rebran més
recursos... i així hi haurà centres “especialitzats” en
alumnes “amb problemes” i d'altres amb alumnes amb bons
resultats.
Així mateix es tracta d'una llei
sexista ja que legitima el concert educatiu en centres
segregadors per sexes (amb això es contradiu la convenció de la
UNESCO).
No és en cap cas democràtica
perquè bloqueja el pes familiar, estableix que el Consell Escolar
serà un òrgan estrictament consultiu i dóna un pes determinant
a la figura del director, que podrà seleccionar el professorat
del seu centre.
També és una llei mercantilista
en tant que els centres podran rebre ajudes d'entitats privades i
que l'educació es planteja com una cursa d'obstacles a partir de
les revàlides. S'afegeixen criteris d'”empleabilidad”: com
d'apte és un alumne per cobrir els llocs de treball?
També és centralitzadora: els
currículums de les matèries són controlats per la inspecció
educativa central. A més el nombre total d'hores en llengua
pròpia no pot ser superior al nombre d'hores en la llengua de
l'estat.
En aquesta llei no es parla de la idea
de l'educació per a tota la vida ni de l'educació infantil i
molt poc de l'educació primària.
|
3. TORN OBERT
|
|
4. LLEI DE SÍMBOLS, DECRET DE CONVIVÈNCIA, DECRET
DE TRILINGÜISME.
|
LLEI DE SÍMBOLS: segons aquesta llei el Govern
Balear és l'únic que pot gestionar els símbols, tot i que
segons l'Estatut d'Autonomia, els símbols balears són patrimoni
de tots.
DECRET DE CONVIVÈNCIA:
ja hi ha hagut diferents esborranys i el que en destaca el
professor Miquel Seguí és la consideració de falta molt greu la
violació de la imparcialitat, amb sancions extremes... En cap cas
no es parla de faltes lleus...
Curiosament, continua
Seguí, aquests decrets apareixen en el moment que han sorgit
algunes iniciatives com els Enllaçats, la Plataforma Crida... i
s'ha modificat la Llei de la funció pública i es lleva el
requisit del català. A més, la redacció d'aquests textos és
totalment ambigua i se sotmet a diferents interpretacions.
DECRET DE
TRILINGÜISME: els professors no estan en contra que s'augmenti el
coneixement d'anglès, però sí que s'estableixin algunes places
delimitades.
Marina (professora IES
Santa Margalida) intervé per dir que també es modifica el decret
de dret a la vaga dels alumnes.
|
5. LECTURA I APROVACIÓ DEL MANIFEST.
|
Es llegeix el manifest i es sotmet a modificacions.
Sense cap comentari, és aprovat. I s'acorda que se'n donarà
difusió.
|
6. RETALLADES A LA UNIVERSITAT.
|
Jaume Ramon Perelló, estudiant de psicologia a la
UIB comenta que les retallades s'han notat en primer lloc amb la
pujada de taxes: una matrícula pot costar més de 1000 euros i,
si és el cas que t'hagis de tornar matricular d'alguna
assignatura, el preu es va incrementant. Algunes persones han
hagut d'abandonar...
També s'ha notat una disminució del nombre de
professors.
En relació al Pla Bolonya, es va imposar ja que la
comunitat universitària no l'acceptà. L'objectiu de fer carreres
més pràctiques no s'ha assolit perquè al capdavall també es
demanen exàmens finals i, a més, es cerca que t'especialitzis i
que en acabar la carrera facis un màster que, tot sigui dit, val
molts de doblers.
A més, resulta quasi incompatible estudiar i fer
feina, perquè els plans d'estudis, establerts a partir de
cronogrames, són molt rígids. Un estudi superior ha de ser molt
més flexible per poder facilitar l'accés a tothom. A més, el
pla Bolonya penalitza els ja titulats, ja que posa traves per fer
una segona carrera.
Afegim que de cada vegada hi ha més dificultats a
l'hora d'accedir a les beques, ja que s'exigeix una nota minima i
haver superat un nombre d'assignatures.
|
7. CONCLUSIÓ.
|
Per acabar l'acte es recorda el correu electrònic
de la plataforma (plataformaeducativamuro@gmail.com)
i el bloc (www.plataformaeducativamuro.blogspot.com),
per tal de tenir sempre uns canals d'informació i comunicació
entre els membres de l'assemblea. Seguidament es recorden algunes
dates de vagues i manifestacions en favor de l'educació pública,
convocades pels sindicats.
Finalment s'agraeix l'assistència a tothom i es
presenta la proposta de seguiment conjunt de l'assemblea (els dos
centres de primària i l'institut, pares, mares, alumnes,
professors...) en la Tancada Estatal de dia 25 d'abril.
|
8. TORN OBERT DE PARAULES
|
S'obre un debat a partir de la puntualització d'una
mare d'alumne que assisteix a l'escola Sant Francesc d'Assís,
concertada i confessional, sobre el tema de la religió. S'hi
afegeix un mestre d'aquesta escola, que comenta que no està
d'acord totalment amb el manifest, en què s'esmenta la defensa
d'una escola laica.
El debat es desvia una mica del tema, però queda
clar que el concepte d'educació pública i laica vol dir que hi
cap tothom, que no s'imposa cap religió i que si un pare elegeix
una escola religiosa és perquè accepta el sistema d'aquella
escola.
La conclusió final d'aquesta assemblea és que tots
volem una educació de major qualitat i s'ha d'anar fent feina en
aquest camí: s'han de crear més plataformes, parlar del tema,
informar la gent i prendre més accions...
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada