ASSEMBLEA TANCADA 28N IES
ALBUHAIRA
Com ens afecten les
retallades, la llei Wert (LOMCE) i el decret de trilingüisme?
Dimecres
28 de novembre de 2012
Lloc:
Sala d'audiovisuals (IES Albuhaira)
Hora
d'inici: 19,25h Hora de finalització: 22h
Assistents:
10 professors/es, 1 membre de l'equip directiu, 6 pares, 5 alumnes i
2 exalumnes.
1. Constitució de l'assemblea.
|
Presentació de l'activitat “28N tancat per
retallades, obert per educació” de la Plataforma Crida, que té
un seguiment a 128 centres de les Illes Balears.
Presentació de l'ordre del dia i de les activitats
que es duran a terme.
Presentació de tots els membres assistents a
l'assemblea. Es remarca que, tot i que som pocs, hi ha
representants de professorat, d'alumnes, d'exalumnes i de pares.
|
2. Punts de debat:
Com ens afecten les retallades?
La LOMCE
Universitat
Coaccions i mesures repressives
Decret de convivència
3.Propostes:
4. Acords:
|
La disminució de la despesa pública en educació
ha suposat contractar menys professors, rebre menys recursos i
patir mancances bàsiques: totes aquestes accions directes tenen
també altres conseqüències indirectes. El fet de contractar
menys professorat fa que els professors que exerceixen vegin
incrementada la seva càrrega lectiva; que no es cobreixin baixes
inferiors a trenta dies, cosa que també carrega la resta de
professors; que hi hagi hagut un augment de les ràtios d'alumnes
per classe en un 20%. Conseqüentment hi ha una disminució de
l'atenció personalitzada als alumnes i un augment de la
conflictivitat en les aules.
L'IES Albuhaira no exemplifica totalment
aquesta situació ja que des de fa anys el professorat, fent una
hora més de feina, aconsegueix tenir un grup més de primer
d'ESO. Enguany s'han fet tres grups de 20 alumnes a primer, en
lloc dels dos grups de 30 que ens donava l'administració. De
totes maneres es constata que hi ha hagut mostres d'aquestes
retallades en el centre: menys grups d'alemany, manca de suport
per a alumnes exempts d'anglès...
Amb totes les mesures preses està clar que la
qualitat de l'ensenyament es veu ressentida: per
exemple tenir grups més nombrosos implica una menor atenció,
menys coneixement individual i impossibilitat perquè el
professorat pugui fer bé la seva feina (corregir...).
A part de la reducció del nostre sou, però
sobretot estam preocupats per l'educació. Totes aquestes mesures
poden arribar a implicar desmotivació.
Però Muro també es podria veure més afectat ja
que es podria desaparèixer el batxillerat.
Es lamenta la diferència de recursos de què
gaudeixen els centres privats en relació amb els de la públíca.
Aquest pareix ser el lema que es pretén potenciar: una educació
de qualitat menor implica una societat de menor cultura, i, per
tant, més diferència social.
És aquesta la meta de la LOMCE. Pareix que es
tracta de fer una educació segregadora segons el poder
adquisitiu.
A la Universitat es noten les retallades de
moltes maneres: menys materials, menys recursos (per exemple per
fer pràctiques clíniques), no s'ha augmentat en res la dotació
a les biblioteques i, sobretot, hi ha hagut un augment del preu de
la matrícula destacable (de 800 a 1200 euros en primera
matrícula, i augmenta si és en segona matrícula). Amb el Pla
Bolonya s'incrementa també la càrrega lectiva no només per als
alumnes, sinó també per al professorat.
En aquest moment de l'assemblea som interromputs
per la Guàrdia Civil, que , complint ordres, vénen a veure què
feim.
S'apunta que des de Conselleria hi ha mesures
coactives davant trobades i
manifestacions com la que estam duent a terme: per
exemple la demanda d'autorització per poder usar el centre
fora de l'horari lectiu per fer aquestes assemblees, informe de
l'activitat... I, mentrestant, ens continuen devent 17.000 euros.
Davant tot aquest deute econòmic no ens queda més
que demanar-nos com és que fan tantes retallades i després
potencien i doten exageradament alguns programes com la
implantació del trilingüisme?
Però és que a més de retallades hi ha mesures
repressores: per exemple el director del centre no poodrà
informar dels deutes?
Un dels pares assistents apunta que el missatge
de tantes mancances i tantes repressions no arriba als
pares, a la societat en general...
Hi ha hagut desmobilització: sindicats, professors,
autoritat del centre...
S'apunta que caldria donar continuïtat a aquests
debats, anar informant, transmetre la informació... Pareix que
des dels centre podem fer molta cosa per informar els nostres
alumnes, però segons l'avantprojecte del Decret de Convivència
no podrem manifestar posicions personals o les sancions seran
dures. Aquest decret és ambigu: què és adoctrinar? Què són
símbols? No es podrà explicar l'evolució!
La qüestió és que es treuen de la màniga lleis
per cada possible problema que veuen.
Es demana que s'informi la premsa de la venguda de
la guàrdia civil. Arribarà un moment que ens prohibiran el dret
de manifestar-nos? On anam?
Els alumnes no veuen lògic que hagin de tenir dues
hores de religió i, en canvi, no en tenguin cap de tutoria:
si això no és adoctrinar...
És estrany que en un centre on els pares donen
sempre un suport massiu (un 78% d'afiliació a l'AMIPA), avui
n'hi hagi poquets i cap membre directiu.
Tal volta no hi són perquè ignoren la informació,
perquè en el centre no hi ha problemes (o no els veuen) o perquè
la gent té altres preocupacions.
I és que aquest institut, com hem dit al principi,
no exemplifica la realitat: estam en una bombolla.
Un altre atac al professorat és, per exemple,
considerar faltes justificades els viatges d'estudis, que no són
faltes.
Del que es tracta és de fer que els alumnes pensin,
fer alumnes crítics i no alumnes “treballadors” com
pareix ser l'objectiu de la nova llei LOMCE només llegint el
preàmbul.: “competitivitat”, “economia”, “treball”,
“creixement econòmic”.
Es veu clar quina és la meta: que els alumnes de
les escoles públiques siguin els obrers dels alumnes de les
escoles privades, que seran els qui les dirigiran.
Les taxes de la UIB han augmentat un 40%, per contra
les beques només un 3% només. Arribarà un moment que la gent
amb poder adquisitiu més baix no podrà pagar els estudis als
seus fills.
Però realment no volen estudiants que ens treguin
de la crisi perquè acabaran treballant a fora.
Tot i que hi ha opinions que manifesten que des del
centre no podem prendre cap decisió ni podem donar resposta a
tots aquests problemes, no ens podem rendir al missatge
d'impotència i de por i, a més, hi ha més centres igual...
Tenim les eines per anar fent a poc a poc pressió, canalitzar
la informació, organitzar-nos i mobilitzar-nos: els petits canvis
aconsegueixen grans coses. Si ens plantejam petits objectius
realistes i feim actes, encara que siguin simbòlics... Es tracta
de no deixar de dir “Prou”!
Per tant acordam:
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada